Precious

Blogozine var nyligen på Precious -Stockholm Nordic Watch & Jewellery Fair och nu har siffrorna kommit – årets upplaga slog för tredje året i rad rekord vad beträffar den totala monterytan vilket gör de till Nordens viktigaste ur- och smyckesmässa!

 

Lite historia om Preciuos: För två år sedan flyttade inköpsmässan för ur- och smyckebranschen till Stockholmsmässans lokaler i Älvsjö. Mässan bytte samtidigt namn till Precious – Stockholm Nordic Watch & Jewellery Fair för att markera ambitionen att bli det ledande nordiska branschevenemanget. Flytten blev en stor succé och den goda utvecklingen har fortsatt varje år sedan dess. När årets mässa stängde i söndags kväll kunde arrangör, utställare och besökare sammanfatta årets mässa: Precious bibehåller sin position som den nordiska branschens viktigaste mötesplats!

 

Åsa Axelsson, projektledare för Precious, berättar om att flytten till Stockholmsmässan var starten för en ny dimension och har utvecklat mässan till en ny nivå och att de har en strategi som handlar om att gå från att vara en svensk mässa till att bli Nordens ledande branschevent med internationell karaktär. Med fler utländska besökare och utställare än någonsin har konceptet lyckats. Antalet återförsäljare och butiker som använder mässan för att lägga beställningar för kommande säsong ökar. Flertalet utställare har också uttryckt att årets Precious stärkt sin position som årets viktigaste händelse inte bara i Sverige och Norden, utan även etablerat sig i det europeiska branschkalendariet berättar Åsa vidare.

Siffrorna i korthet:

–       Mässan samlade 163 utställare från 12 olika länder

–       Över 255 varumärken fanns representerade på mässan

–       Totala monterytan ökade med drygt 1000 kvm jämfört med Precious 2013

–       Årets besöksantal avseende inköpare och återförsäljare är på samma nivå som Precious 2013.  Antalet representerade företag ökade i år till 800 stycken.

–       Antalet besökande inköpare och återförsäljare från länder utanför Sverige ökade med mer än 32% jämfört med Precious 2013.

Varje år utses Precious iTalents of The Year 2014 och som Blgozine tidigare avslöjat så heter årets vinnare Jeanette Skanshage med sitt varumärke Skanshage Sweden .

Läs mer om höstens smyckestrender och titta på bilder från mässan här.

 

Om ni har frågor om mässan eller vill ha mer information, kontakta:

Åsa Axelson, projektledare

Telefon 0224 86300

Mobil 0739 25664

[email protected]

www.preciousfair.se