ATT SÄTTA RIMLIGA MÅL

ATT SÄTTA RIMLIGA MÅL

Sommaren börjar att sjunga på sista versen – även om det känns som att den nyss börjat.  Vi är i mitten av Augusti och för många startar nu vardagen på nytt efter semestertider.  Runtom hörs det:  “Dags att komma igång igen…” “Sommaren erbjuder ju lite mer av det goda…”  “Har gått upp X antal kilon under sommaren…” Självklart ska man unna sig på sin semester! Det är ok om man går upp något kilo här eller där… Du ska må bra -du ska leva.  Men självklart innebär lite extra av det goda att vi tappar lite av den träning vi gjort innan. Det är helt ok… Du behöver inte skämmas för något…  1. Det är Du & Din kropp

  • Du ska alltid “tävla” mot dig själv och ingen annan.
  • Titta tillbaka på dina senaste resultat och finn din trigger där- att komma tillbaka dit du senast var.
  • Det går mycket snabbare än du tror.

2. Hitta vägarna för att gå runt känslan av obehag.

  • Ta inte på dig träningskläderna som sitter för tajt “bara för att det var det du hade sist”. Ta något som du mår bra i.
  • Sätt musik i öronen om du har möjlighet och låt musiken ge dig kraft.

3. Sätt upp dina mål.

  • Rimliga mål- d.v.s inte dina senaste resultat utan gå ner lite.
  • Låt kroppen få anpassa sig i lugn och ro. Även om det går fort att komma tillbaka så går det inte över natten. Tappa alltså inte modet till träning bara för att det inte går så snabbt som du tänkt- rimliga tidsmål
  • Tränade du t.ex 3 gånger per vecka innan så börja första veckan med 1-2 pass

4. Du är fin, du är grym och du behöver inte trycka ner dig själv! 

  • Du duger som du är! Försök att släppa de dolda kraven vi skapar för oss själva influerat av främst media.
  • Fokusera inte på vikten (även om det är vågen du sett din ökning på). Försök att finna känslan i kroppen. T.ex – Hur satt favorit jeansen och hur sitter dem nu. Sakta men säkert kommer du känna den där känslan du hade innan sommaren.

5. Hitta de “extra njutningarna” du unnat dig 

  • Är det något som kan hjälpa dig att få en extra skjuts i att nå tillbaka är att skära ner lite på det du unnat dig extra av under sommaren.
  • Finn dina rutiner i kosten.

Framför allt så är Du grym som tar dig tillbaka till träningen och dina rutiner- alla gör inte det. Klappa dig på axeln, gör en High five till dig själv och säg “-nu kör vi!”. Det mentala har en stor del i dina kommande framsteg.  

Leave a reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *