Hälsosamma vanor som faktiskt förlänger livet och bevarar din ungdom!

Hälsosamma vanor som faktiskt förlänger livet och bevarar din ungdom!

Att leva bra och odla hälsosamma vanor ökar chansen till ett långt liv och bättre livskvalité. När man ska ändra sina vanor gäller det att skynda långsamt. Babysteps mot ett bättre liv och vanor brukar vara snabbare och säkrare väg mot lyckade resultat än stora ambitiösa förändringar där man försöker ändra allt på en gång och sen ger upp efter en vecka för att det blev för tråkigt. Det är inte de stora drastiska punktmarkeringarna som gör skillnad utan det vi gör varje dag – år ut och år in.  Att göra lite varje dag är bättre än att skjuta upp allting till en annan dag.

Hur gammal är du egentligen?

Dina dagliga vanor kan både lägga till och dra ifrån år från siffran på din årgång. Hur mycket eller lite man tränar är en sak som påverkar mycket. Tidningen Health har listat 14 vanor som vi alla borde printa ut och sätta på ett synligt ställe för att påminna om vad vi mår bra i längden av att göra.

Blogozine

Hälsosam vikt

Att väga för mycket ökar risken för diabetes, hjärt och kärl-sjukdommar och tar möjligen bort upp till 12 år av ditt liv helt i onödan. Att väga för lite å andra sidan ökar risken för svagt immunförsvar och benskörhet. Det mest hållbara är därför en hälsosam vikt. Inte för mycket eller för lite.

Stressa mindre

Att ständigt känna sig stressad får oss att känna oss gamla och enligt en australiensisk studie från 2012 är det exakt vad stress faktiskt gör med oss. Jobbrelaterad stress förstör vår process i vårt DNA för cellförnyelse och snabbar på det hela vilket förkortar vårt liv. Det är omöjligt att helt undvika stress men det går att påverka hur vi hanterar den säger Thomas Perls, MD, associate professor på Boston University school of Medicine och skapare av “Living to 100 Life Expectancy Calculator“. Träna yoga, be, meditera, slappna av när du duschar eller gör vad som helst som du blir lugn av.

Rök inte

Att röka ökar risken för många olika cancerformer, i princip i alla organ – inte bara lungcancer. Rökning ökar risken för hjärt och kärl-sjukdommar. En enda cigg om dagen kan ta 15 år från ditt liv menar Dr. Perls. Om du slutar röka har du halverat risken för hjärtsjukdomar på ett år och efter 15 år är du på samma nivå som om du aldrig hade rökt tidigare.

Proteiner?

Att äta mycket proteinrik processad mat som – varm korv, korv, bacon etc är länkat till högre risk för hjärt-kärl-sjukdommar. Begränsa ditt intag så mycket som möjligt.

Dra ner på drickandet

Att regelbundet dricka 1-3 drinkar per dag/tillfälle kan orsaka skador på inre organ, försvaga imunförsvaret och öka risken för en rad cancersjukdommar.

Träna

Att vara fysiskt aktiv regelbundet – helst tre konditionspass och två styrkepass i veckan – hjälper till att sakta ner åldrandet, enligt kanadensisk forskning. Och det är aldrig försent. Att börja träna nu minskar risken att bli sjuk framöver.

Utbilda dig

Att bättra på cv:t förlänger livet, enligt en studie i tidningen Health Affairs. Välutbildade personer har högre inkomst, vilket i sin tur ger möjlighet till bra sjukvård och försäkringar.

Vårda riktiga relationer med bra vänner

Alltmer forskning pekar på vikten av att ha riktiga vänner, inte bara Facebook-kompisar. Enligt en australiensisk forskning lever personer med många vänner längre än dem med liten bekantskapskrets. “Att ha positiva, meningsfulla och nära relationer är avgörande för människors välmående”, säger Linda Fried vid Columbiauniversitetet.

Drick kaffe och thé

Regelbundet javaklunkande kan skydda mot diabetes och levercancer, visarforskning. Enligt Harvarduniversitetet minskar risken för hjärtsjukdom om du dricker tre och en halv koppar kaffe per dag.

Var hjälpsam

Oavsett om det handlar om volontärarbete eller att spika upp en tavla åt en kompis så minskar dödsrisken när vi får sträcka ut en hand. Att hjälpa familj och vänner kan sänka vårt blodtryck, visar en studie från University of Tennessee.

Tillfredställelsen och feelgood-känslan gör dig tåligare mot stress och depression, samt stärker immunförsvaret och sänker blodtrycket.

Lita inte på gamla meriter om bra gener

Har du en eller fler släktingar som levde tills de var över 90? Du kan vara född med bra gener men det är ingenting du kan lite på tyvärr. Hälsosam livsstil är en större faktor än bra gener när det gäller att bli gammal säger Dr. Perls.  Så var tacksam för dina förfäder och håll dig till grönsaker och träning som livförsäkring!

 

Sov bra

Det är bevisat att du både kan och ska sova dig till en bra hälsa. Gör det till en prioritet. 2013 gjordes en studie av University of Surrey in England som jämförde en grupp som sov mindre än sex timmar per natt med en grupp som sov 8 1/2 timmar. Efter bara en vecka a mindre sömn hade de som sov mindre än sex timmar fått genförändringar som påverkade ämnesomsättningen, inflammation och immunförsvar negativt vilket påverkar risken att bli överviktig och få problem med hjärta och kärl.

Medelhavskost

2013 visade studien “Annals of Internal Medicinestudy” att kvinnor som åt en medelhavdiet hade 40% större chans att bli över 70 år och bibehålla god hälsa, utan att ha dragit på sig några kroniska sjukdommar. Undvik enkla kolhydrater som pasta och socker som snabbar på åldrandet och ät massor av frukt, grönsaker, fisk och fullkornsprodukter. Det är bra för dig!

Gift dig!

Enligt en brittisk studie minskar risken för att dö av hjärtsjukdom om du är gift

Skärmavbild 2014-10-07 kl. 10.14.08

Leave a reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *