WE NOURISH- VIKTEN AV FRUKOST

NOURISHAtt äta frukost – det är inte allas favorit och vissa kan sitta i timmar. Hur ska vi ställa oss till frukosten? Hur påverkas dina arbetsprestationer, koncentrationsförmåga samt hur mycket småäter du på grund av lågt blodsocker? 

Genom att äta frukost hjälper man till att stabilisera blodsockernivåerna som kontrollerar aptiten. Du blir också mindre hungrig under dagen om du äter frukost vilket kan leda till mindre småätande och reducerad risk för övervikt.
“risken att dö av hjärtsjukdom ökar med hela 27 procent”
Att äta frukost är bland snällaste du kan göra för din kropp. Innan vi har fått något i magen stiger halterna av kolesterol och insulin i kroppen, vi får dessutom högre blodtryck. Effekten av det blir en påfrestning för kroppen som över tid kan leda till diabetes och hjärt-kärlsjukdomar. Förutom att det hjälper dig att fokusera bättre och att hålla vikten så har forskarna nu sett att risken att dö av hjärtsjukdom ökar med hela 27 procent om vi skippar morgonmålet regelbundet.  Enligt en studie gjord på  Harvard School of Public Health i Boston
Frukostens påverkan på din dag – sätt mål

Studie efter studie visar fördelarna med att äta en rejäl frukost under morgonen, men ändå är det många som hoppar över den. Anledningarna är många, stress, ingen hunger med mera. Allt handlar om att göra aktiva val – gå upp en kvart tidigare, ät frukosten och må bättre såväl som du kommer att prestera bättre i din träning.

Det är vanligt att man inte har någon vidare aptit på morgonen. Men du bör trots det äta inom en timme efter du stigit upp. När du vaknar frigörs det blodsocker i levern. Detta sker för att du överhuvudtaget skall orka gå upp. Men det varar tyvärr inte så länge, utan du behöver fylla på inom kort. Ett tips kan vara att helt enkelt gå upp lite tidigare för att kunna få i dig den viktiga frukosten. Gör en smoothie till frukost eller ät en chiagröt som ger energi men inte är så määttande

Mindre risk för övervikt och diabetes

Genom att äta frukost hjälper man till att stabilisera blodsockernivåerna som kontrollerar aptiten. Du blir också mindre hungrig under dagen om du äter frukost vilket kan leda till mindre småätande och reducerad risk för övervikt.

Studier har också visat att en bra frukost kan minska risken för diabetes, de som äter frukost har lägre blodsockernivåer vilket annars ökar risken för utveckling av diabetes.

Frukostens huvudsakliga hälsofördelar
– Mindre risk för övervikt
– Mindre småätande under dagen
– Bättre koncentrationsförmåga
– Stabiliserar blodsockernivåerna (mindre risk för diabetes)

Om du inte äter frukost

Vad händer om jag hoppar över frukosten? Jo, då ställer kroppen in sig på sparlåga, du blir ofta grinig och presterar sämre, mår sämre och stresshormonet kortisol kommer styra ditt blodsocker, vilket inte alls är bra för din hälsa.  När du sedan äntligen kommer till fikat eller lunchen kommer du ofta att välja det där extra feta, söta och onyttiga som du bara måste ha. Här spelar kroppen och hjärnan dig ett spratt. Den signalerar att det är matbrist: ”Det är bara o äta allt vad du kommer över med högt energiinnehåll” Denna impuls är mycket svår att stå emot!

Vill du gå ner i vikt – ät frukost

Äter vi regelbundet, lär vi kroppen snabbt att den inte behöver oroa sig för det kommer snart ny föda igen. Att äta regelbundet stimulerar även förbränningen på samma sätt, kommer det mer mat är det ok att förbränna, resonerar kroppen.
Enligt en studie från USA visar det att de som äter frukost går ner mer och snabbare i vikt, jämfört med dem som hoppar över frukosten i tron om detsamma. Detta har även tidigare studier påvisat och denna bekräftar vikten av att äta en ordentlig frukost.

Tips

Gör små förändringar – brukar du hoppa över börja smått – en grapefrukt, en smoothie eller dylikt.

Fokusera på dig själv och inte på vad alla andra gör.

Använda bra produkter som ger dig näringsrikt innehåll.

Tips på en god frukost lätt att förbereda dagen innan är Acai bowl – en näringsrik och mineralrik frukost som du kan toppa med vad du vill – på bilden toppas den med hallon, mango, kokos, granola och mandelsmör. Acaien är gjord på fryst acai med kokosgrädde.

 

Leave a reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *