Hur kommer jag igång med min träning?

Hur kommer jag igång med min träning?

running

Varför skall det vara så svårt att koma igång med sin träning?

Jag har märkt genom åren att det bästa man kan göra är att ta en sak i taget. Att få en kontinuitet i träningen, som att borsta tänderna varje dag. Sedan lägger man på mer oh mer för varje dag.

Är du inte van att träna eller springa, så gå ut runt huset eller runt gården i 5 minuter. Gör det sedan i 10 minuter dagen efter osv. Det samma gäller kosten. Byt inte ut allt på en gång och börja inte på en måndag. Gör det redan idag och hitta en ny grönsak varje dag som du inte har ätit förut och googla fram et recept som är gott.

Jag har skrivit i min blogg om en enkel rawfood recept som är lätt att börja med. Även i min bok “Johannas 10 nycklar” har jag enkla recept och även ett matschema du lätt följer.

Innan du börjar behöver du sätta mål med din träning och framför allt varför du skall träna! Vill jag gå ner i vikt, bättre kondis eller vill jag ha en bättre hälsa och vara piggare? Det kommer att göra att du lyckas bättre!

10 tips på hur du kommer igång med din träning och hittar en hållbarhet i den:

1. Gör det till en lek. Utmana andra runtomkring dig. Vem skulle du vilja träna med? Framför allt varför skall jag börja träna?

2. Dagliga mål och belöningar, små morötter. Skriv en lista vad du gillar och längtar efter. Små och stora morötter.

3. Gör många men små förändringar. Träna hellre fler gånger i veckan men inte så länge, variera gärna din träning (Ex 2 ggr gym, 2 ggr löpning och 2 yoga pass).

4. Mät allt du gör. (Ex. mät kroppen, mät avståndet på löpningen eller antalet gånger). Mäter du är det större chans att du lyckas med dina mål.

5. Sätt upp en FB grupp där de som vill får följa dig och dina mål. Det gör att ”rädslan”
att misslyckas blir större. “Följ mig och se mig lyckas med mitt mål”. Redovisa svaren offentligt och slå vad med andra!

6. Sätt alltid upp delmål, så ditt stora mål inte känns för långt bort. Skriv ner ditt stora mål och sedan hur resan dit skall gå till? (ex äta rawfood, träna 6 ggr veckan och vad för träning).

7. Den magiska siffran är 5, ät 5 små portioner varje dag, ut och spring i 5 minuter,
ät 5 nya grönsaker under en vecka, sätt in 5 träningspass under veckan m.m. Öka sedan på mer och mer.

8. Fokusera på din träning och din hälsa men inte till en överdrift.

9. Skaffa dig bra utrustning. Bra skor eller funktionskläder. Det kan vara stor skillnad.

10. Hitta något du gillar! Både när det gäller mat och träning. Du behöver ha med dig den mentala hälsan också för att lyckas. Gör du något mot din vilja varje dag, byt strategi. Gör något du gillar!

Lycka till!

kram
Johanna

Leave a reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *