Beyonces "Black Magic" till Harvard Business School!

Är det någon som kommer ihåg december 2013 – när Beyonce plötsligt utan förvarning chockade världen genom att släppa ett album med 14 spår och inte mindre än 17 musikvideos? Allt detta hade spelats in under största hyschhysch och i hemlighet. En hemlighet som otroligt nog inte läckte ut åt något håll. Skivan hette som bekant “Black Magic” och det lär knappast behöva tilläggas att det blev en total succé.

Så pass spektakulärt att även Harvard Business School fick upp ögonen för det här projektet och startade en studie där de undersökte hela produktionsförloppet med logistik från planering, produktion och fram till färdigställandet samt överrasknings releasen.

För några dagar sedan publicerades en förhandstitt av resultatet från den 27 sidiga case studien som döpts till “Beyonce” på Billboard. Rapporten är skriven av Anita Elberse, professor i företagsekonomi vid Harvard Business School och Stacie Smith, en före detta elev till professor Elberse. Rapporten bygger på samtal de två hade med dem som var invigda i den hemliga  produktionen av albumet . Intervjuer har även gjorts med anställda på Beyoncés företaget Parkwood, Columbia Records, Apple och Facebook.

De mest intressanta upptäckterna var:

  • Beyoncé Hyrde en stor villa i Hamptons som användes som topphemlig inspelningsplats för albumet. Parkwood chefen Lee Anne Callahan-Longo berättade, att man under 2012 hyrde det här stora huset under en månad. Alla inblandade skulle äta middag tillsammans varje kväll och umgås och sedan återgå till att gå in i olika rum och arbeta med sin del av musiken till albumet.

 

  • Beyonce är uppenbarligen lika begåvad mångsysslare som hon är artist. Med det här albumet arbetade hon med flera av låtarna parallellt. “Hon hade fem eller sex rum i huset som alla var inredda som en studio,” Callahan-Longo fortsätter, “hon gick från rum till rum och sa saker som” Jag tror att sången behöver den personens ingång. “Normalt har man inte mer än en eller två producenter per låt. I produktionen med Black Magic var det däremot ett riktigt samarbete. “Drunk in Love” producerades av sex producenter och nio författare.

 

  • Albumet var ursprungligen tänkt att släppas i november. De 17 videorna spelades alla in under ett spann på imponerande tre månader. Den sista inspelningen stängdes så sent inpå det först tänkta release datumet 18 november så att man fick skjuta upp releasen nästan en hel månad.

 

  • Beyoncé är egentligen inte en “kontorsmänniska” Och varför skulle världens största-levande artist nöja sig med att sitta bakom ett skrivbord? ” Beyonce sitter inte ofta på kontoret” Berättar Lee Anne Callahan-Longo, chef på Parkwood. “Hon går oftast från ena kontoret till det andra för att prata med personalen. Hon kommer till mitt kontor för att prata med mig, eller så kommer hon in och sitter i bakgrunden och skriver anteckningar till projekt som vi arbetar med. “

 

  • Beyoncé satte inte igång tillverkningen av fysiska albumupplagan förrän skivan släppts online. Detta var för att undvika läckor. De plannerde en 72-timmars handläggningstid för det fysiska albumets release så snart allting låg ute på nätet. “När albumet väl var ute, var planen att snabbt skriva ut ett svart konvolut med” Beyonce “i rosa färg, som enkelt kan sättas över paketet med skivan,”  berättar Jim Sabey, Parkwoods chef för global marknadsföring.

 

  • Beyoncé har begränsad mängd tålamod för affärsmöten, så även när det gällde hennes topphemliga album release.

 

“Hon har en riktigt bra känsla för affärssidan, men hon gillar inte att vara där hela tiden” förklarar Callahan-Longo. “Vi skrattar ofta om hur hon en timme in i ett affärsmöte börjar gå runt runt i rummet. Då vet jag att jag har förlorat henne för nu och att jag har nått gränsen för dagens affärssnack . . . I slutet av dagen är hon en konstnär, och det är hennes passion för konst som driver henne, inte själva affären. ”